Határtalanul! 2017

Határtalanul! 2017.

Iskolánk az Emberi Erőforrás Támogatáskezelő jóvoltából eljutott Szerbia magyarok lakta területeire. Erre a Határtalanul! pályázat keretében volt lehetőségünk.

Az első napot a Palicsi tónál kezdtük megcsodálva a szecessziós stílusban épült fürdőházat és szállodát. Ezután szabadkai városnézéssel folytatódott a napunk, ahol megtekintettük Kosztolányi Dezső szobrát, valamint azt a gimnáziumot, ahol ő maga is tanult. Szabadka főterén megcsodáltuk a Zsolnay szökőkutat. A várostól ízletes fagyival búcsúztunk.

Utunk következő állomása Kishegyes (Mali Idoš) volt. Ellátogattunk a helyi temetőbe, ahol megnéztük az 1848/1849-es emlékművet. Guyon Richárd honvéd tábornok legyőzte Jellasics horvát bán túlerőben lévő seregét 1849. július 14-én. A vacsorát már a kishegyesi Ady Endre Kísérleti Általános Iskolában fogyaszthattuk el.

A második napot Szerbia jellegzetes péksüteményével, a burekkel indítottuk. A kiadós reggeli után az ország fővárosába, Belgrádba, az egykori Nándorfehérvárra mentünk. A vár romjainál megnéztük a törökök visszaszorításának emléket állító emlékhelyet. Innen csodáltuk meg a Duna és a Száva összefolyását. A délutánt a Vajdaság fővárosában Újvidéken (Novi Sad) töltöttük. Megnéztük a Péterváradi erődöt, megismerkedtünk az erőd védelmét szolgáló kazamatával. Az erőd óratornyának titkát is megfejtettük. A nap zárása, a vacsora is jellegzetes szerb étel volt, a pljeszkavica (balkán burger).

A harmadik napon a település iskolájának tanulóival barátságos futballmérkőzést játszottak a tanulóink. A vendéglátók ismét jobbnak bizonyultak fiainknál. Az iskola mindennapjaiba is betekintést nyerhettünk. Sajnos a kedvezőtlen időjárás miatt elmaradt a Kátai tanya látogatása. Helyette egy izgalmas filmet néztek tanulóink. Ebéd után elbúcsúztunk Kishegyestől, a Vajdaságtól.

Rengeteg élményt kaptak a gyerekek ebben a három napban. Érdekes volt látni, hogyan élnek azok a magyarok, akik nem a mai határokon belül élnek. Mennyire maradt meg magyarságuk, hogyan boldogulnak kisebbségben lévő nemzetiségként.